خوب با کمی تلاش پوسته‌ی MistyLook ساخته‌ی آقای Sadish Bala فارسی شد. در واقع این پوسته رو من قبلا فارسی کرده بودم. یه کمی امکانات هم بهش اضافه کرده بودم. ولی چند روز پیش که وب‌سایت این آقا رو چک کردم، دیدم که نگارش 3.5 پوسته‌ش رو منتشر کرده. تمام امکانات بنده رو هم اضافه کرده و زحمات من رو به باد داده! 🙂 ولی چون متن‌ها رو تماماً بدون e_ و __ نوشته بود، مجبور شدم برای سازگاری با فایل زبان، نیمی از راه رو برگردم و دوباره برم.

Mistylook

ویژگی‌ها

  • این پوسته‌ی دو ستونه‌ی سبز و سفید و خاکستری، با وردپرس 2.3 (آخرین نگارش وردپرس تا امروز که بتا هست) سازگاره و از قابلیت برچسب‌ها (Tags) و ابرچسب‌ها (Tags Cloud) پشتیبانی می‌کنه.
  • از ابزارک‌ها پشتیبانی می‌کنه. و یک نوار کناری (ساید‌بار) تعریف شده برای این کار داره.
  • با افزونه‌ی تاریخ جلالی، نوشته‌ی آقای مانی منجمی سازگاری داره و از توابعش استفاده می‌کنه.
  • فایل rtl.css و زبان این پوسته به شکل جداگونه در پوشه‌ش قرار داده شده‌ن.
  • فایل منبع زبان، fa_IR.po برای راحتی بیشتر در اختیار گذاشته شده. برای تغییر در برگردان فارسی پوسته می‌تونید این فایل رو با برنامه‌ی poEdit ویرایش کنید.
  • این پوسته امکان نوشتن Aside‌ها رو فراهم می‌کنه. برای اطلاعات بیشتر Matt’s Asides Technique رو ببینید.
  • تصویر سربرگ رو به راحتی می‌تونید عوض کنید. یه چیزی شبیه به پوسته‌ی پیش‌فرض وردپرس، Kubrick.
  • این پوسته سه قالب جالب برای برگه‌های «بایگانی»، «تماس با ما» و «پیوندها» ارائه می‌ده. برای استفاده از این قالب‌ها کافیه یک برگه‌ی جدید بسازید و در جعبه‌های سمت چپ (در وردپرس فارسی) از بخش «پوسته‌های برگه» قالب مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید. مثلا برای ساختن برگه‌ی بایگانی، کافیه قالب Archives رو انتخاب کنید.
  • علاوه بر داشتن سه قالب برای صفحات، دارای فایل attachment.php هم هست که به شما امکان استفاده از یکی از قابلیت‌های جدید وردپرس 2.0 رو می‌ده. این قابلیت به خوانندگان وبلاگ شما اجازه می‌ده تا درباره‌ی فایل‌های پیوست نوشته‌های شما نظر بدن.
  • و در آخر: در شیوه‌نامه‌ی این پوسته از چند فونت فارسی استفاده شده. این فونت‌ها در بسته‌ی فشرده‌ی پوسته قرار داده شده‌ن. البته اگه بیننده‌ی وبلاگ شما اون فونت‌ها رو نصب نداشته باشه مشکلی نیست. فونت‌های عمومی‌تر اضافی هم برای اون حالت تعریف شده. فونت‌ها: B Vahid, B Yagut, B Nazanin. تا جایی که من می‌دونم استفاده از هر سه‌ی این فونت‌ها آزاد و رایگانه.
    (پیام تایپوگرافیکی: بیایید استفاده از فونت‌های فارسی را در بین فارسی‌زبانان گسترش دهیم!)

آزمایش نشده

  • این پوسته باید با افزونه‌ی Gravatars سازگاری داشته باشه. ولی من فرصت نکردم آزمایش کنم. اگه این افزونه رو نصب دارید آزمایشی بکنید این پوسته رو بعد به من بگید درسته یا نه. خدا خیرتون بده! 😀

اشکالات شناخته‌شده

  • این پوسته ابزارک (widget) «درباره» رو اضافه می‌کنه به بخش ابزارک‌ها. ولی از اون استفاده نکنید. کار نمی‌کنه. منم زیاد روش کار نکردم درستش کنم. شاید نسخه‌ی بعدیش درستش کنه. شایدم خودم درستش کردم. (البته اگه بشه چنین کاری کرد کلا! مطمئن نیستم.)
  • xhtml این پوسته از برخی جنبه‌های فنی – فقط در بعضی جاها – نادرست و غیراستاندارد نوشته شده. البته مشکلی توی کاربردش پیش نمیاد. جای نگرانی نیست. شاید بعداً وقت کردم بازنویسی کردم کدشو. (البته امیدوارم نویسنده‌ش سرمو نبره!)

ممکنه بازم اشکال داشته باشه من حضور ذهن نداشته باشم یا ندیده باشم. توی هر جایی اشکال دیدید خوشحال می‌شم بدونم.

اگه پیشنهادی برای این پوسته دارید یا می‌خواید برای وبلاگ خودتون ازش استفاده کنید و سفارشیش کنید و نمی‌دونید چطوری اون کارو انجام بدید، بپرسید. خوشحال می‌شم بتونم کمک کنم.

دریافت پوسته

پوسته رو از box.net من دریافت کنید.

