این نوشته رو در راستای این پست آقای مزیدی در مورد تبلیغ برای گسترش وردپرس دات ارگ نوشتم. ایشون بیان کرده‌ن که وردپرس دات ارگ در فضای وب فارسی مهجور مونده و باید برای گسترش اون تبلیغ کرد.

به نظر من اتفاقا برعکس، وردپرس دات ارگ بیشتر از هر سیستم مدیریت وبلاگ اپن‌سورس دیگری، در فضای وب فارسی مورد استفاده قرار گرفته. برای روشن‌تر شدن موضوع، بهتره «فضای وب فارسی» رو تعریف کنیم ببینیم اصلا چی هست.

فضای وب فارسی

فضای وب فارسی مجموعه‌ی تمام محتوای فارسی‌زبان موجود در سطح وب تعریف می‌شه. واضحه که تمام این فضا در بحث ما نمی‌گنجه، بنابراین بهتره از «وبلاگستان فارسی» صحبت کنیم. وبلاگستان فارسی به نظر من سه دسته‌ی کلی داره:

  1. وبلاگ‌هایی که توسط سرویس‌های رایگان داخلی از جمله پرشن‌بلاگ و بلاگ‌فا میزبانی می‌شن.
  2. وبلاگ‌هایی که از سرویس‌های رایگان غیرداخلی از جمله بلاگر و وردپرس دات کام استفاده می‌کنن.
  3. وبلاگ‌هایی که دامنه‌ی مخصوص به خودشون دارن و بابت نگهداریشون پول پرداخت می‌شه.

حتماً با من هم‌عقیده هستید که بخش عمده‌ی وبلاگستان فارسی رو دسته‌ی اول تشکیل می‌ده. آمارهای سرویس‌های داخلی، صرف نظر از اغراق‌های احتمالی، گویای این مطلبه که عمده وبلاگ‌نویسان ایرانی از این سرویس‌ها برای وبلاگ‌نویسی استفاده می‌کنن. وبلاگ‌نویسان عضو این دسته، جوانان ایرانی داخل کشور هستند که اکثراً در زمینه‌ی وب (و نه لزوماً کامپیوتر به طور کلی) آگاهی پایینی دارند. گواه این مطلب، موضوعات مختلف و گوناگونیه که در وبلاگ‌های این دسته وجود داره.

در مقابل وبلاگ‌های دو دسته‌ی بعدی قرار می‌گیرن که می‌شه گفت بخش بزرگ آی‌تی نویسان وبلاگستان فارسی هستند. یعنی کسانی که با داشتن آگاهی در زمینه‌ی وب، هاستینگ و حداقل شناخت از سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس (چه دات کام چه دات ارگ) یا بلاگر یا موویبل‌تایپ یا دیگر ابزارها رو انتخاب کرده‌اند.

جایگاه وردپرس دات ارگ کجاست؟

در این بین، وردپرس دات ارگ، ابزاریه که فقط می‌تونه مورد استفاده‌ی دسته‌ی سوم قرار بگیره. یعنی کسانی که فضا و دامنه‌ای می‌خرند و برنامه‌ی مدیریت وبلاگ دلخواه خودشون رو نصب می‌کنن. تجربه‌ی شخصی من از وبلاگستان فارسی در این چندسالی که با وب فارسی آشنا شده‌م، بهم می‌گه وردپرس در بین این دسته، جایگاه بالایی داره.

نویسندگان دسته‌ی سوم، بیشتر یا با موضوعات مختلف اینترنت و کامپیوتری می‌نویسن یا با موضوعات سیاسی. در بین سیاسی‌نویسان، موویبل‌تایپ بیشتر دیده می‌شه و در بین دسته‌ی دیگه، که تعدادشون هم کم نیست، وردپرس.

خوب پس اگر وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیره دیگه …

… مشکل چیست؟

به گمان من مشکل عدم شناخت کافی دسته‌ی اول از سیستم‌های مدیریت وبلاگ مثل وردپرس و موویبل‌تایپ نیست. مشکل خیلی پایه‌ای‌تره. مشکل‌های ما چندتا هستند:

  • اول، مفهوم وبلاگ‌نویسی برای ما هنوز جا نیفتاده. وبلاگ‌های تازه به‌روزشده‌ی بلاگ‌فا یا پرشن‌بلاگ رو ببینید؛ چندتاشون ارزش داشتن نام «وبلاگ» رو دارن؟!
  • دوم، پرداخت پول برای داشتن یه وب‌لاگ و وب‌سایت شخصی، اون طور که باید و شاید، در منطق اقتصادی ما نمی‌گنجه! مثلاً می‌گیم «بیست هزار تومن بدم که یه وبلاگ داشته باشم؟ می‌خوام نداشته باشم!»
  • سوم، هاستینگ در ایران تبدیل شده به یه جور دلالی! یعنی نمایندگی از خارج از کشور بگیر ارزون بخر گرون بفروش!
  • چهارم، هاستینگ‌های ما یا CMSهای اپن‌سورس رو ندارن، یا اگه دارن هم نسخه‌ی قدیمیه و هم هیچ گونه پشتیبانی براشون ارائه نمی‌دن. بنابراین حتی اگه وبلاگ‌نویسی دوست داشته باشه توی فضا و دامنه‌ای مخصوص به خودش بنویسه، باید خودشم بره یاد بگیره که سیستم‌های مدیریت وبلاگ چیا هستن و چطور باید نصبشون کرد. فکر کنم موافق هستید، کسی که در زمینه‌ی کامپیوتر تخصصی نداره با دیدن این همه مشکل، به ناچار به سرویس‌های داخلی روی میاره.

با این حساب، من فکر می‌کنم اگه اگه قرار باشه تبلیغی صورت بگیره، و فرهنگ‌سازی انجام بشه، باید در درجه‌ی اول در این زمینه‌های پایه‌ای و اساسی باشه. و بعد به معرفی و تبلیغ سیستم‌های مدیریت وبلاگ پرداخته بشه.

چرا تبلیغ برای مهاجرت از دسته‌ی اول؟

چرا؟ مگر استفاده از سرویس‌های داخلی چه عیبی داره؟ آیا ما غرب‌زده و اجنبی هستیم که برای مهاجرت تبلیغ می‌کنیم؟! نه. به طور کلی در وب واژه‌هایی مثل «داخلی» و «خارجی» مفهوم خودشون رو از دست می‌دن. سرویس‌های داخلی و خارجی هم به همین شکل معنایی ندارند. استفاده از هیچ سرویسی هم منع یا مشکلی به همراه نداره. پس دلیل اصرار برای مهاجرت از دسته‌ی اول چیه؟

من فکر می‌کنم، جدا از اینکه به شخصه، مفهوم اپن‌سورس و محتوای آزاد رو بیشتر می‌پسندم، دلیل مهمی که برای مهاجرت از دسته‌ی اول و سرویس‌های داخلی وجود داره مشکلاتیه که خود این سرویس‌ها دارن. آقای مزیدی در طی چندین پست سعی کرده‌ن مشکلات این‌ها رو مطرح کنن.

من معتقدم این سرویس‌های داخلی، عامل خیلی از عقب‌موندگی‌ها و مشکلاتی که بالا گفتم هم هستن. که خوب البته وارد بحثش نمی‌شم، شاید پست جداگونه‌ای در موردشون زدم.

«… عزيز ( يا عزيزانی ) همانند نمونه‌های بالا سايتي راه‌اندازی كنند كه اين نمونه‌ها را يكجا گردآوری و ليست كرده باشد. …»

پیشنهاد فوق‌العاده‌ایه آقای مزیدی. من فکر می‌کنم هیچ‌کس بهتر از خود شما هم نمی‌تونه این کار رو انجام بده. با ذوق و شوقی که شما دارید من مطمئنم بهترین هستید. بنابراین منم یه پیشنهاد دارم! اونم این که شما یه سایت راه‌اندازی کنید و این نمونه‌ها رو گردآوری کنید. اطمینان خیلی‌ها حاضر می‌شن هم‌کاری کنن. خود من می‌تونم توی راه‌اندازی اولیه‌ش کمک کنم. 😉